Saturday, July 17, 2010

Tuisyen VS Sekolah

Baru-baru ini, ada beberapa orang pelajar membawa bahan tuisyen ke sekolah dan meminta saya memberikan penjelasan dan penerangan kepadanya. Memang rasa gembira apabila pelajar ingin belajar, tetapi rasa dipergunakan sahaja. Sebab selepas pelajar mendapat penjelasan dan penerangan ayat-ayat demi daripada saya, keesokan hari dia ponteng kelas saya, kalau tidak ponteng, dia akan bersembang dengan rakannya. Tegur punya tegur, apalagi marah je lah. Mengapa bukan macam tu kat cikgu? Mereka nak belajar tapi hanya dari kelas tuisyen bukan di sekolah. Ingin mencari kesempatan untuk menanya budak-budak ini apa yang dipelajari di kelas tuisyen atau apa yang dikatakan oleh guru tuisyen mereka itu hinggakan mereka rasa tak perlu lagi menghadiri kelas saya? Saya difahamkan guru tuisyen itu bukan opsyen BM, guru seorang guru yang mengajar di mana-mana sekolah, mengapa pelajar begitu percayakan guru ini? Saya yang opsyen BM dan dah mengajar lebih daripada 10 tahun ini dipinggirkan? Aku mesti dapatkan jawapannya!

No comments:

Post a Comment