Friday, September 18, 2009

Refleksi Kajian Minggu Cuti Raya

Hari pertama cuti hari Raya, nampaknya berjaya juga penggunaan blog untuk penulisan karangan yang menjadi tajuk kajian ijazah sarjana saya ini. Setelah memberi nasihat kepada pelajar-pelajar agar mereka menulis pada masa cuti Raya ini nampaknya berkesan. Sudah terdapat 2 orang pelajar yang mula menulis ( yang sebelumnya setelah 3 minggu kajian dijalankan). Walaupun masih terdapat dalam lebih kurang 6 orang yang masih tidak menulis apa-apa, saya masih menanti sebab baru hari pertama cuti sekolah.
Sebenarnya, jika diberi masa untuk menulis blog (kalau tidak ada kekangan masa nampaknya pelajar berminat menulis, daripada penulisan yang dipos oleh pelajar-pelajar Bukan Melayu, majoriti pelajar Cina, nampaknya mereka mempunyai kreativiti dan minat untuk menulis dalam Bahasa Melayu cuma mungkin agak keberatan untuk menulis karangan yang bersifat akademik). Walau apapun, tujuan saya adalah supaya mereka menulis dalam Bahasa Melayu tidak kira genre. Setelah lebih daripada 13 tahun mengajar Bahasa Melayu kepada pelajar-pelajar bukan Melayu, saya dapati mereka kurang menulis dalam Bahasa Melayu melainkan karangan yang diberi oleh guru.
Kesimpulannya, memang blog boleh digunakan untuk menggalakkan pelajar bukan Melayu menulis dalam Bahasa Melayu. Saya akan meminta pelajar menulis dalam blog setelah tamat pengajian saya ini. Gembira sungguh hari ini apabila melihat pelajar-pelajar mula menulis.

No comments:

Post a Comment