Saturday, March 5, 2011

Novel Azfa Hanani : Bab 2: Siapa Mereka

Bab 2: Siapa Mereka
Cerita bermula dengan Hani berjalan menuju bilik pengetua dengan Nordin di sebelah kanan dan Roslan di di sebelah kiri, Hani cuba mengetahui sebab pengetua ingin berjumpa dengannya daripada Nordin(rakan sekampungnya: Kampung Merpati) tetapi Nordin dan Roslan tidak tahu sebabnya. Apabila sampai di Bangunan A, Nordin dan Roslan meminta diri untuk ke Bangunan B(di mana letaknya bilik pengawas)cikgu Sufian (guru pengawas) ingin berjumpa dengan semua pengawas lelaki (unsur suspens: mengapa semua pengawas lelaki dipanggil, pengawas perempuan tidak dipanggil?) Apabila sampai di bilik pengetua, kerani menyuruh Hani masuk ke bilik pengetua, ada dua tetamu menunggunya di bilik pengetua, apabila masuk ke bilik, Hani Nampak kakak ipar Nordin (Syarifah Rozan, panggilan mesra Kak Rozan), kata-kata dua orang tetamu bahawa mereka bagaikan kembar merimaskan Hani, Kak Rozan membiarkan Encik Mazran dan Puan Syafinaz untuk berbincang dengan Azfa Hanani. (unsur suspens: Hani tertanya-tanya apa yang dimaksudkan oleh tetamu bahawa mereka bagaikan kembar). Wajah Hanani dikatakan seiras dengan wajah seorang gadis (Murni) yang telah meninggal lebih empat bulan yang lalu dalam kemalangan jalan raya. Kemudian, Hanani dibawa pulang ke rumah oleh Kak Rozan, Encik Mazran dan Kak Finaz untuk mendapatkan persetujuan daripada Pak Long dan Mak Long Hanani untuk menjadikan Hanani anak angkat kepada Datin Maziah yang tidak dapat menerima kenyataan anak bongsunya dalam meninggal dalam kemalangan bersamanya. Pada bahagian akhir, berkisar tentang sama ada Nani dapat menyamar sebagai anak orang kaya atau tidak?



Watak: Pak Haji Arshad (ketua Kampung Merpati : ayah Nordin) , Zuraini (anak Pak Long dan Mak Long lumpuh terjatuh dari tingkat dua bangunan sekolahnya. Cikgu Yazid (guru perpustakaan), CIkgu Habib (guru disiplin bermisai melenting) Abang Norman (suami kak Rozan)

Latar tempat : bangunan A(letaknya Bilik Pengetua), Bangunan B (letaknya bilik pengawas), Kereta Proton Wira berwarna biru metalik ( Hanani diberitahu tentang kisah Datin Maziah yang kehilangan Murni anak perempuan bongsunya dalam kemalangan jalan raya)

No comments:

Post a Comment