Saturday, March 5, 2011

Novel Azfa Hanani : Bab 3: Kerana Terdesak

Bab 3: Kerana Terdesak

Bermula dengan Hanani bangun dan teringat akan peristiwa yang berlaku semalam, Abang Mazran dan Kak Finaz tidak berkesempatan berbincang dengan Pak Long dan Mak Long yang tidak berada di rumah kerana menghantr Zuraini yang disengat tebuan ke hospital. Semasa menunggu kedatangan Abang Ran dan Kak Finaz, Hanani membantu mak long memasak nasi lemak, dia tidak berani menanyakan jawapan Mak Long dan Pak Long hanya semasa bersarapan pagi, segala persoalannya terjawab apabila Mak Long memberitahu anak-anaknya Hanani tidak pergi ke sekolah kerana akan belajar di sekolah di KL. Semasa menunggu ketibaan abang Ran dan Kak Finaz, Hanani sempat bertanya tentang asal-usul dirinya. Hanani memang anak tunggal tidak ada kembar dilahirkan hasil perkahwinan ibu bapanya lebih 19 tahun yang lepas di sebuah universiti tempatan. Ibu bapanya terbunuh dalam satu tragedy teksi menjunam ke dalam gaung, semua penumpang meninggal kecuali seorang bayi. Tidak diketahui masa sebenarnya Kak Finaz, abang Ran ditemani abang Norman dan Pak Haji Arshad tiba, selepas bersarapan, perbincangan bermula oleh Pak Haji Arshad selaku orang tengah. Kemudian Abang Mazran bercerita tentang Murni yang berumur 16 tahun tidak cukup umur ingin memandu jip hadiah Datin Maziah sempena hari jadinya ke-16, Murni ditemani pemandu keluarga, Datin Maziah turut sama, petang itu hujan lebat, sebuah bas mini merempuh jip Murni, pemandu keluarga merek maut, Murni gagal diselamatkan, Datin Maziah terselamat tetapi koma beberapa hari. Apabila sedar mereka berbohong kepada Datin Maziah bahawa Murni selamat, apabila murni tidak melawat, mereka memberitahu Murni ke Jepun (sertai program pertukaran pelajar) tetapi Datin Maziah makin sihat dan bercadang melawat Murni di Jepun . Kemudian, Abang Mazran dan Kak Finaz meminta kebenaran Mak Long dan pak Long untuk membawa Hanani ke KL, dengan janji mereka akan menanggung perubatan Zuraini di mana saja. Pak Long izinkan demi masa depan Hanani dan berharap Hanani akan dijaga dengan baik kerana dia anak yatim piatu, juga izinkan Hanani pulang untuk melawat mereka. Kemudian Hanani berkemas, tetapi dilarang oleh Kak Finaz. Hanani hanya mengambil sehelai dua pakaian dan juga buku-buku rujukan termasuk yang dicuri pinjam daripada perpustakaan, dia berjanji akan memulangkan buku tersebut melalui kiriman pos dengan catatan memohon maaf atas kesalahan yang dilakukannya. Kemudian, Hanani bersalaman dengan Mak Long dan Pak Long dan Zuhidin, tiba-tiba Nordin muncul dengan wajah cemas, Hanani meminta Abang Mazran menghentikan kereta keranan Hanani ingin menemui Nordin dahulu.



Watak: Zurina, (belajar di tahun enam sekolah rendah) Zahir (tahun lima) dan Zahidin (berumur 5 tahun) (anak-anak pak long)

Latar tempat : Rumah Pak Long dan Mak Long (mak long memasak nasi lemak di dapur)

Latar masa: Subuh dan (ada laungan azan subuh) Sembahyang subuh oleh Hanani dan Mak long ,Petang (hujan lebat, jip yang dipandu oleh Murni dirempuh oleh sebuah bas mini), pemandu keluarga maut, Murni gagal diselamatkan,mati dalam perjalanan ke hospital, Datin terselamat tetapi koma beberapa hari

No comments:

Post a Comment