Sunday, October 20, 2013

Tajuk 4 Karangan Umum Percubaan Negeri-Negeri 2013

Tajuk 4 Karangan Umum Negeri-Negeri Lain

Johor
Peninggalan sejarah seperti Tembok Besar China di China, Taj Mahal di India dan Candi Borobudur di Indonesia sentiasa menjadi daya tarikan pelancong di seluruh dunia.
Bincangkan kepentingan peninggalan sejarah kepada sesebuah negara.

Kedah
Hubungan diplomatik  dengan negara-negara serantau dan antarabangsa amat penting. Ulaskan pendapat anda tentang kepentingan Malaysia menjalinkan hubungan diplomatik

Kelantan *
Dunia telah dikejutkan dengan penularan beberapa jenis wabak yang berbahaya seperti SARS, Influenza A (H1N1)dan H1N7. Wabak ini boleh berjangkit dengan cepat dan mendatangkan maut dalam masa  yang singkat.
Jelaskan usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh negara di dunia pada hari ini untuk menangani wabak yang menakutkan ini.

Melaka
Teknologi satelit telah menjadikan masyarakat dunia lebih rapat sehingga merentasi sempadan. Ulaskan kepentingan dan peranan teknologi satelit terhadap hubungan dan komunikasi masyarakat dunia.

MRSM
Penyertaan pelajar dalam pelbagai program dan pertandingan di peringkat antarabangsa dapat mengharumkan nama negara di mata dunia.
Jelaskan manfaat-manfaat yang diperoleh melalui penyertaan dalam program dan pertandingan itu.

Negeri Sembilan*
Kebanyakan negara di dunia telah menjalankan pelbagai program pertukaran pelajar.
Huraikan faedah-faedah menyertai program tersebut.
Pahang
Negara-negara dunia memberi keutamaan kepada industri pelancongan. Hal ini memandangkan industri pelancongan mampu meningkatkan pendapatan negara. Bincangkan peranan negara-negara dunia dalam usaha menarik kedatangan pelancong ke negara mereka.
Perak
Krisis kekurangan makanan yang berlaku di rantau ini dapat ditangani secara berkesan melalui kerjasama antara negara serantau. Bincangkan kerjasama yang dapat dilakukan oleh Malaysia dengan negara-negara jiran untuk menangani krisis tersebut.
Pulau Pinang
Kemasukan warganegara asing ke sesebuah negara telah meninggalkan pelbagai kesan.
Jelaskan kesan-kesan kemasukan warganegara asing ke negara tersebut. 
SBP
Ketidakstabilan politik di sesebuah negara menimbulkan kesan negatif kepada masyarakat dunia.
Bincangkan.
Selangor
Terdapat banyak negara di dunia kini sedang bergolak dengan pelbagai masalah.
Huraikan pendapat anda tentang perkara-perkara yang dapat dilakukan oleh negara-negara lain bagi membantu negara-negara tersebut.
Terengganu
Pergolakan dan peperangan yang berlaku di sesebuah negara bukan sahaja menjejaskan keamanan negara tersebut malaban turut menjejaskan negara-negara serantau. Ulaskan peranan yang bolej dimainkan oleh pemimpin-pemimpin dan pertubuhan -pertubuhan di peringkat serantau dan dunia untuk menangani krisis ini.
Ulaskan.

No comments:

Post a Comment