Friday, September 30, 2011

Ulangkaji Akhir Kelas 3U - Tatabahasa 5


Salah
Betul
Saya akan menghantar dengan segera laporan itu
Saya akan menghantar laporan itu dengan segera
Sila jemput naik ke rumah saya
Sila naik ke rumah saya/
Jemput naik ke
Letakkan buku ini di sini dan situ
Letakkan buku ini di sini dan di situ
Cili sos / bas stesen/ goreng pisang
Sos cili/ stesen bas/ pisang goreng
Anak-anak = anak
=anak patung
Anak-anaknya masih bersekolah
Dia menangis kerana anak-anaknya telah hilang


Salah
Betul
Bila loceng berbunyi, semua pelajar masuk ke kelas masing-masing
Apabila loceng berbunyi
Berapa pelajar telah dihukum
Beberapa orang pelajar telah dihukum
Jemput / undang
Dia menjemput anaknya di lapangan terbang

Dia mengundang kami ke majlis hari jadinya

Salah
Betul
mempercepatkan
mempercepat
Dia faham perasaan saya
Dia faham akan perasaan saya/ dia memahami perasaan saya
Air paip/ paip air
Air paip itu kotor
Paip air itu sudah rosak
Orang ramai / ramai orang
Orang ramai dinasihati
Ramai orang masih
Terpengaruh dengan
Terpengaruh oleh

No comments:

Post a Comment