Saturday, January 22, 2011

Cerpen 1: Pahlawan Buntung (Digarhayu Bahasa

Cerpen 1 Pahlawan Buntung

Tema: kekejaman Perang, kepahlawanan Pahlawan Buntung

Sinopsis:

Khalid mengimbas kembali peristiwa keluarganya melarikan diri setelah kampung mereka diserang oleh tentera Jepun pada suatu subuh setelah bertemu dengan Pak Husain di Temasya Kota. Pak Husain yang mengetuai perpindahan penduduk Kampung Pulau Pak Amat melarikan diri dengan perahu ke Kampung Dal, apabila tiba di Kampung Dal, baru penduduk kampung menyedari kehilangan Pak Husain. Pak Husain telah ditangkap oleh 2 orang tentera Jepun ketika sedang memeriksa barang-barang di rumahnya. 2 orang tentera Jepun yang tahu berbahasa Melayu telah menyuruh Pak Husain menggali kubur untuk menguburkan mayat-mayat sehari suntuk, Pak Husain berjaya melarikan diri apabila memberi alasan hendak membuang air besar dan menceritakan hal tersebut kepada Khalid dan keluarganya. Sejak itu, cerita Pak Husain berjaya melepaskan diri dan menyelamatkan penduduk Pulau Amat tersebar, mulai hari itu gelaran Pahlawan diberikan. Setelah Jepun menyerah, rompakan berlaku, kepahlawanan Pak Husain terserah lagi apabila berjaya membedil perompak dengan senapang yang diperoleh daripada tentera Pujanbi yang terkorban masa Jepun. Pak Husain terpijak sisa bom yang tertanam pada suatu pagi dan terpaksa dihantar ke Hospital Kota Bharu, kakinya terpaksa dipotong, sejak itu, kaki Pak Husain buntung

Khalid menjemput Pak Husain ke rumahnya di Jalan Bayam tetapi Pak Husain menolak kerana ingin pergi ke rumah cucunya di Padang Bemban. Ketika mereka berpamit(minta diri), perpisahan dengan Pak Husain meninggalkan Khalid dengan ingatan tentang kekejaman perang, perebutan pengaruh politik yang memperalatkan nyawa.

Persoalan:

-Peperangan membawa kesengsaraan

-keberanian:

-kebijaksanaan: Pak Husain memberi alasan hendak buang air besar untuk melarikan diri daripada tentera Jepun

Watak:

Pak Husain

-kaki bunting

-parut memanjang di atas dahi

-misai seperti kapas

-janggutnya jarang-jarang

Masa muda(30 tahun yang lalu, masa itu usia Pak Husain baru 30 tahun:

Pak Husain tegap sasa, berani

Banyak dicintai oleh gadis-gadis kampungnya

-mengetuai penduduk kampung Pulau Pak Amat berpindah, dia yang mengusung Jarah, mengumpulkan Khalid dan keluarga di pangkalan.

-sudah berusia 60 tahun atau lebih

Khalid

-ayahnya meninggal kira-kira setahun lalu

Imbas kembali 30 tahun lalu, Khalid baru berusia 14 tahun

Hassan

-bapa Khalid

Fatimah

No comments:

Post a Comment