Thursday, January 27, 2011

cerpen 4: Penanggungan

Cerpen 4: Penangungan

Kaptem Mamat dikejutkan oleh bunyi tangisan, kemudian mengingat kembali kejadian yang berlaku kepada Baharum seorang kelasi terjatuh dari atas tiang agung ke atas geladak(lantai atas perahu). Kapten Mamat juga terkenang akan hidupnya yang pahit dan getir.mengenang nasib kelasi yang dituduh menderhaka dan diberhentikan 24 jam. Suara anak menangis makin kuat menusuk telinganya, Kapten Mamat terdengar suara isterinya menjemput tetamu naik ke rumah, sebelum tetamu naik Kapten Mamat sempat mengambil rokok dan ingat akan namanya yang cukup terkenal, mana-mana surat khabar menyiarkan gambarnya. Peristiwa yang paling pahit bagi Kapten Mamat ialah kecelakaan yang menimpa Baharum. Isteri Kapten Mamat menjemput Masnah dan anak-anaknya naik ke rumah. Kapten Mamat yang hati batu menjadi lembut, dia tahan melihat mayat Baharum mati berdarah tetapi tidak sanggup melihat janda dan 2 orang anak yang ditinggalkan Baharum. Melihat Masnah dan anak-anaknya menderita merupakan suatu penyeksaan kepada Kapten Mamat. Kapten Mamat memulakan percakapan tentang cuaca yang panas, Masnah diam. Anaknya yang menangis didukung oleh anak gadis Kapten Mamat, anak Masnah yang pandai bercakap bertanya kepada emaknya sama ada bapanya ada di situ.
Masnah mengatakan bahawa Bahar bertuah tidak ikut bapanya jadi orang kapal, Bahar kata kalau tidak jadi kelas, jadi Kapten kapal. Setelah mendengar kata anaknya, Masnah memandang Kapten Mamat, mengatakan anaknya hafal apa yang diajar oleh suaminya. Isteri Kapten Mamat menangis mendengar kata Bahar, Kapten Mamat mengajak Masnah naik ke anjung untuk menutup satu babak drama.
Kapten Mamat meminta Masnah jangan ikut hatinya, nasib Masnah dan anak-anak diperjuangkan oleh kesatuan. Masnah ragu-ragu akan apa yang dinyatakan oleh Kapten Mamat, Masnah diberitahu kesatuan akan memberi bantuan tetapi tidak.Suaminya walaupun taraf kerjanya rendah tetapi dapat membekalkan sesuatu yang diperlukan keluarga tetapi tidak ada seorang yang dapat menjawab pertanyaan anak-anaknya, masa depan mereka tidak terjamin. Masnah tidak mau berpisah dengan anak-anaknya. Tidak mau anak-anak ikut jejak suaminya ke laut. Kapten Mamat laut lapangan hidup yang luas dan memperkaya negeri. Masnah pula mengatakan laut telah mengambil nyawa suaminya. Kapten Mamat mengatakan kematian ada di mana-mana, di laut, di darat dan di dalam pondok, kalau sudah takdir, 1000 doktor pun tidak mampu menyelamatkan nyawanya.
Masnah merasakan kekejaman berlaku kepada suaminya, khidmat suaminya dilupakan begitu juga dengan anak-anaknya. Bukan pampasan yang Masnah inginkan tetapi masa depan anak-anaknya, dia tidak mahu anaknya menjadi orang kapal atau kapten.


Masnah terkena panah hangat, penyakit itu selalu dilihat oleh Kapten Mamat semasa di kapal semasa belayar, jadi Kapten Mamat meminta isterinya melonggarkan ikatan kain Masnah dan gosok kaki dan tangannya. Apabila sedar, Kapten Mamat minta isterinya memberi Masnah minum air panas.
Selepas Masnah sedar, dia memberitahu bahawa dia akan balik ke kampung membawa anak-anaknya. Kapten Mamat merasakan tindakan itu bagus kerana kampung sedang membangun.
Kapten Mamat mengatakan bahawa selagi kita hidup, segala-gala di depan mata itulah penanggungan dan tanggunglah sampai mati


Kapten Mamat
-banyak berjasa kepada laut dan darat

Baharum
-seorang kelasi, mati terjatuh dari atas tiang agung ke geladak

Masnah
-isteri Baharum, sekarang Janda
-adik-beradik sedatuk isterinya
-ada dua orang anak
Bahar
-anak Masnah dan Baharum

No comments:

Post a Comment