Tuesday, August 9, 2011

Cerpen T4: Mellisa

Cerpen 5 : Mellisa
Mengisahkan perkenalan Mellisa dengan Syahid oleh Farid, Wajah Syahid dikatakan serupa wajah Hisyam. Disebabkan itu Mellisa terus bersetuju untuk keluar makan tengah hari dengan Syahid. Terasa dia sudah jatuh hati kepada Syahid dan Syahid juga dirasakan cuba memikat hatinya. Semasa dalam perjalanan pulang, Mellisa menjadi pendiam, lalu ditegur oleh Farid.
Mellisa teringat akan persahabatannya dengan Hisyam semasa kecil, mereka bermain masak-masak bersama pada masa itu Mellisa baru berusia 5 tahun dan Hisyam lebih tua beberapa tahun daripadanya. Hisyam dan ibunya terbunuh dalam tragedi 13 Mei, pada ketika itu, Mellisa masih tidak tahu apa yang berlaku. Setelah dewasa, Mellisa mendapat tahu peristiwa 13 Mei melalui latihan ilmiah untuk ijazah Sarjana Muda dalam bidang sejarah. Dalam tesis setebal 215 halaman tercatat punca peristiwa itu berlaku (m/s162) Tentang seorang wanita Cina yang terlibat dalam peristiwa itu, tunangnya terbunuh semasa menghantar rakan sejawatnya Jamilah pulang ke rumah. Teringat juga peristiwa Hisyam menumbuk kawan Mellisa dari London. Hisyam tidak tahu budak Inggeris itu merupakan anak jiran bapa Mellisa ketika bekerja sebagai duta di London. Tentang Hisyam yang membantu Atan yang selalu dibuli oleh budak-budak kampung terutama budak perempuan kerana kulitnya putih, rambutnya putih matanya merah redup, Atan anak yatim piatu. Tentang nenek Hisyam mengajak Mellisa makan ikan keli dan ikan puyu masak cili padi, kali pertama dia makan, sesuap nasi, sekali minum air.
Kemudian hujan turun, ada panggilan telefon untuk Mellisa daripada Syahid, yg mengajak Mellisa keluar tetapi Mellisa menolak sehingga temu janji mereka pada hari Sabtu, minta Syahid tunggu walaupun sebenarnya dia teringin untuk berjumpa dengan Syahid. Tiba-tiba Mellisa menghilangkan diri kerana tugas dan Syahid tidak tahu apa-apa tentangnya, bagi Mellisa cinta akan bangsa dan negara lebih penting daripada bercinta dengan Syahid.
Syahid
-seorang pemberita, penulis ruangan rencana pengarang
-bekerja di pejabat surat khabar

Mellisa
-pelajar master bersama kawan akrabnya Farid
-keras kepala
-sifat sangat terbuka
-lincah, suka bercakap, gesit, bebas bergerak, berterus terang
-bekas pensyarah Jabatan Sejarah
-gadis yg cantik, sederhana tinggi, mempunyai potongan badan yg menjadi impian banyak perempuan
-bermuka bujur telur, bermata jeli, intelek pula

Hisyam
-tinggal di kawasan setinggan tidak jauh di belakang rumah Mellisa
-menjual nasi lemak dan kuih koci
-terbunuh bersama emaknya dalam tragedi 13 Mei di Jalan Petaling
-kalau masih hidup, sudah berusia 30 tahun
-cinta pertama Mellisa

Farid
-kurus, sederhana tinggi, ada jatuh secubit menirus ke bawah

No comments:

Post a Comment