Tuesday, March 31, 2009

Anak Bertuah/Anak Istimewa

Anak-anak sekarang memang bertuah, tidak tahu apa ertinya kemiskinan, kesusahan. Hidup dengan senang, malah ada orang gaji. Hinggakan ada yang tidak pernah membasuh pinggan atau mangkuk. Nak minum air, cakap aje, orang gaji akan bawakan. Apatah lagi, basuh baju, kasut sekolah, sapu lantai, lap lantai, tingkap. Anak bertuah tidak perlu membuat semua ini.

Anak istimewa, tidak dapat melakukan kebanyakan kerja yang dinyatakan di atas tetapi mereka berusaha mempelajari membuat semua ini kerana tidak mahu bergantung kepada orang lain(mereka perlu belajar berdikari) walaupun kurang upaya tetapi mampu melakukan kerja dengan baik, tidak keterlaluan mengatakan bahawa kerja mereka lebih baik daripada anak bertuah.

Jadi, sebagai ibu saya amat bimbang akan pertumbuhan anak saya, usianya baru 24 bulan. saya berharap dia akan menjadi anak bertuah yang berdikari . Saya sudah merancang untuk melatihnya membuat semua kerja rumah, menyapu, melipat baju, mop lantai, basuh kasut sekolah sendiri dan lain-lain. Malah saya akan membawanya untuk membuat kerja amal, melawat ke rumah anak-anak yatim, rumah orang kurang upaya dan orang-orang tua agar dia akan sentiasa bersyukur dan menghargai apa yang dimilikinya dan akan sentiasa membantu mereka yang kurang upaya.

Sebenarnya kerja-kerja di rumah ini patut dilakukan oleh anak-anak. Itu yang dilakukan oleh kita ibu bapa pada masa kita kecil tetapi sekarang ramai ibu bapa tidak lagi membiarkan anak membuat kerja-kerja ini. Apa yang membimbangkan adalah kenyataan oleh Ketua Polis Negara bahawa peningkatan jenayah oleh remaja yang berusia 13-18. Apakah jenis jenayah yang dilakukan oleh remaja ini? Apakah yang menyebabkan mereka berbuat demikian? Mat rempit, hidu gam, hisap rokok, tidak hairan jika dikaitkan dengan remaja, tetapi kini remaja ini sudah berani menculik. Apa sudah jadi?

1 comment: