Thursday, March 26, 2009

Kolaborasi dengan Guru Pelatih UPSI/ Penulisan Merentasi Kurikulum

Penulisan merentasi kurikulum.Oleh sebab saya sedang membuat kajian tentang penulisan karangan pelajar sekolah, timbul satu idea untuk berkolaborasi dengan guru pelatih UPSI major Bahasa Melayu dalam penulisan karangan melalui dengan blog sebagai platformnya.
Banyak kajian menunjukkan bahawa kualiti dan kuantiti penulisan pelajar meningkat apabila pelajar menulis untuk audien yang lebih luas, bukan setakat untuk pensyarah dan guru mereka sahaja. Pembimbing rakan sebaya (Peer Tutoring) juga merupakan satu aspek yang mampu membantu pelajar belajar dan menulis.
Saya mendapati bahawa sekolah menengah di Barat banyak berkolaborasi dengan pelajar-pelajar kolej atau mahasiswa dari universiti-universiti untuk membantu pelajar dalam penulisan. Terutamanya guru pelatih, mereka mendapat pengalaman untuk menilai, memberi komen dan seterusnya membantu pelajar sekolah ini membaiki penulisan mereka. Kolaborasi ini sungguh bijak untuk memberi pengalaman sebenarnya kepada guru pelatih sebelum mereka bertugas sebagai guru sebenar di sekolah. Pengalaman seperti ini sememangnya membantu pelajar untuk mengetahui dan bersedia menghadapi keadaan sebenar dan memahami permasalahan pelajar dalam penulisan.

Di Barat, penulisan diberikan keutamaan dalam semua mata pelajaran termasuk mata pelajaran seperti Matematik. Pelajar dilatih berkomunikasi secara oral dan dengan kata. "Beginning in 2005, both the SAT and ACT will include a writing section on their exams" memperlihatkan betapa pentingnya penulisan.
Jika anda berminat bacalah "Writing Across Curriculum".

No comments:

Post a Comment