Sunday, March 29, 2009

Satu Suara/Suara Remaja

Tertarik dengan iklan yang disiarkan baru-baru ini yang menyeru belia menyertai persatuan yang bermanfaat. Rasanya pihak yang tertentu sudah sedar dan tahu bahawa masalah remaja dan belia sudah tiba masanya diberi perhatian dan panduan agar mereka memilih aktiviti yang berfaedah.
Kalau melihat kepada keadaan pelajar-pelajar di sekolah, mungkin satu kajian perlu dijalankan untuk mengetahui apa sebenarnya dilakukan oleh pelajar ini setelah meninggalkan kawasan sekolah.Walaupun ramai yang akan menghadiri kelas tuisyen tetapi tidak ramai juga yang melepak sambil menghisap rokok di mana-mana sahaja dengan berpakaian seragam dan tanpa rasa segan silu cuba menarik perhatian. Pertuturan mereka sungguh membingitkan telinga : Weh, Blah.
Gelagat anak-anak murid di sekolah jelas menunjukkan betapa remaja sekarang memandang pendidikan atau institusi sekolah sebagai tempat yang membelenggu kebebasan mereka. Sekolah bukan tempat untuk mereka menimba ilmu tetapi untuk menghabiskan masa kerana ramai yang mengatakan bahawa mereka datang ke sekolah kerana disuruh oleh ibu bapa. Walaupun bukan semua pelajar yang sebegitu rupa. Hakikatnya, sesuatu perlu dilakukan atau diusahakan sebelum nasi menjadi bubur.

No comments:

Post a Comment