Tuesday, April 5, 2011

Bab 10 : Meluah Rasa

Bab 10: Meluah Rasa

Cerita bermula dengan Hanani meminta kebenaran daripada Kak Finaz untuk berkunjung ke Pesta Buku Alam Malaysia. Kak Finaz bersetuju tetapi mengingatkan Hanani jangan balik lambat. Dalam perjalanan, Ekran bertanya tentang kehadiran Hanani menyamar sebagai Murni, Hanani menceritakan segalanya kepada Ekran tanpa berahsia, keadaan hidupnya yang terdesak, mungkin keciciran, Pak Long dan Mak Long yang terpaksa menanggung perbelanjaan perubatan Zuraini. Sebab pertama Hanani terima pelawaan Abang Mazran dan Kak Finaz ialah mungkin akan keciciran dalam pelajaran, kedua Hanani berasa Pak Long dan Mak Longnya terlalu terbeban, Hanani mengatakan kemiskinan akan membawa kita kepada segala kemungkinan tetapi bukan semua akan kelabu mata apabila melihat harta melimpah-ruah, satu lagi yang ingin diberitahu kepada Ekran ialah kerana rasa bersalah mencuri buku-buku perpustakaan. Timbul pertanyaan sama ada Kamilah masih menuduh Hanani mencuri buku, tentu tidak kerana pasti Kamliah, Falina dan Aini sudah diberitahu bahawa Hamidon, Lazim dan Teck Lee yang ditangkap mencuri buku, Hanani teringin juga menelefon kawan-kawan tetapi jarang ada peluang untuk berbuat begitu.
Hanani tersedar sudah pukul 2.00petang, Hanani segera mengajak Ekran beredar, selepas makan tengah hari Plaza Cahaya mereka terpaksa mencari telefon di taman permainan kerana telefon di Plaza kebanyakan rosak, semasa berjalan Hanani sambung cerita tentang masalah yang dihadapi di sekolah. Tentang masalah tingkatan Sastera II mengadu kerana tidak suka campur tangan Budak Glamor kendalikan slot Malam Bakat Sumbangsih. Ekran tidak berbuat apa kerana bapa Laili (Datuk Minhad) menderma sebanyak 10 ribu kepada persatuan sebagai modal projek Hari Sumbangsih. Ketika Hanani dan Ekran ingin melintas jalan, sebuah motosikal kuasa tinggi meluncur dengan laju di hadapan mereka, Hanani kenal siapa penunggang dan pembonceng, Hati Hanani tak keruan apabila motosikal itu berpatah balik menghampiri mereka.

Latar tempat: taman permainan kanak-kanak, tempat Ekran menunggu Hanani untuk ke Pesta Buku Alam Malaysia., dan bercerita tentang kehadirannya ke rumah Datin Maziah dan sebab dia terima penyamaran itu dan masalah yang dihadapinya di rumah Datin.

No comments:

Post a Comment