Tuesday, April 5, 2011

Bab 5: Sebagai Murid Baharu

Bab 5: Sebagai Murid Baharu

Cerita bermula dengan Abang Mazran menghantar Hanani ke sekolah baharunya iaitu SM Taman Sari, Hanani masuk ke kelas Tingkatan 5 sains 1, berkenalan dengan Tengku Ellina, dan Abang Mazran memberitahu bahawa Ellina atau pinggalan singkatnya Nina akan menolong Hanani menyesuaikan diri di sekolah baharu, tetapi mereka tidak sempat berkenalan, Nina sibuk dalam pertandingan Forum Remaja antara sekolah-sekolah. Hanani berhadapan dengan masalah tanda nama sama ada nak pakai tanda nama Tengku Murni atau guru kelas yang meminta Hanani mengeja nama untuk dibuat tanda nama baharu. Hanani cuba mendapatkan maklumat tentang Tengku Murni di sekolah daripada Ellina, seperti sama ada Murni ada kawan istimewa, Ellina mengatakan bahawa Murni pernah memberitahu bahawa dia suka akan seorang pelajar lelaki tetapi sampai sekarang, Ellina masih tidak tahu siapa orang itu. Kelas pertama dan kedua Kelas Bahasa Inggeris, Cikgu Ramzan(guru BI garang) , Hanani ditanya pelbagai soalan, dan menjawab tergagap-gagap, teringat bahawa dia bukan sahaja perlu belajar bahasa Inggeris kerana Murni fasih dalam BI dan perlu juga tahu akan Bahasa Jepun, takut Datin Maziah mengungkit hal itu. Hanani mengelamun masalah di rumah, Datin Maziah bertanya tentang gambar-gambar MUrni di Jepun, nasib baik Abang Mazran memberitahu beg Murni yang berisi gambar hilang di lapangan terbang, Abang Mazran meminta rakannya yg belajar di Hiroshima mengirimkan dua helai kimono, satu untuk Murni dan satu untuk Datin Maziah. Lamunan tersentak oleh sergahan Cikgu Ramzan terhadap Yusnizan, Hanani tidak dapat turut serta dalam perbincangan tentang pencemaran alam dalam BI, Laili, Syafikah,Fuziana, Syamsul, Faizan dan beberapa orang murid fasih berhujah dalam BI.

Semasa dalam perjalanan ke Makmal Fizik, Adriani dan Ellina meminta Hanani menceritakan perkara sebenar sehingga Hanani muncul dalam kalangan mereka. , tiba-tiba seorang pelajar lelaki Muhammad Ekran bin Muhammad (dulu sekelas dengan Murni, selepas SRP, kelas kelas sains sosial kerana nak jadi akauntanpengerusi persatuan Tingkatan 5 SMTS menegurnya dan meminta Hanani mengisi borang persatuan
Kelas Fizik bermula, oleh sebab Hanani budak baharu, Cikgu Sani banyak bertanya soalan, kebetulan ujikaji yang dibuat telah Hanani buat di Sekolah Menengah Sri Dian, oleh itu dia dapat jawab dengan yakin, tetapi hal ini menimbulkan kemarahan Laili, yang mengatakan Hanani berlagak, masa BI, tergagap-gagap. Ellina meminta Hanani bersabar kerana memang Hanani tidak sehaluan dengan Laili, Laili hidung tinggi (Lili, Ika dan Fuzi memang dikatakan sombong)digelar “Budak Glamur”. Pada akhir bab, timbul persoalan sama ada Murni betul-betul sudah tidak ada sebab hingga kini kad pengenalan dan kad ATMnya masih hilang (beritahu Ellina) Hani terkedu kerana abang Mazran dan Kak Finaz tidak pernah menyebut hal ini.

Latar tempat: Sekolah Menengah Taman Sari ( sekolah baharu Hanani)

Watak : Tengku Ellina (Nina) saudara dua pupu Murni, kawan baik

No comments:

Post a Comment