Tuesday, April 5, 2011

Cerpen 4 : Pemain Catur

Cerpen 4: Pemain Catur
Uj mengajak adik bongsu kesayangannya berlawan untuk melihat siapa yg hebat dan bijak. Um terkejut sehingga buah catur terjatuh ke lantai.Um mengatakan tidak berminat tetapi Uj mengatakan adiknya berbohong kerana sudah berbulan-bulan Um berlatih dengan mengajak U1, Us, Uk dan Ur menjadi pasangan bermain. Um menafikannya sebenarnya Um tengah memikirkan penyakit darah tinggi ibunya.
Uj mengatakan itu bukan tugas Um, mereka dua mengupah 2 orang doktor keluarga untuk mengubati penyakit ibu mereka, berapapun kosnya dibayar oleh mereka.
Semua tahu Uj, Us, Uk, Ur dan seluruh adik-beradik serta saudara-mara daripada institusi keluarga besar dan unggul itu di bawah penerajuan Uj. Um ditatang dalam dulang emas(amat disayangi) sehingga Us terasa kerana terpaksa memberi laluan kepada Um. Um dididik sepenuh kudrat, apa sahaja ilmu diajarkan kepadanya termasuk ilmu bermain catur yg menjadi kebanggaan keluarga.
Uj selalu mengingatkan bahwa mereka daripada keturunan pemain catur yg terhandal di dunia. Moyang kepada moyang mereka drpd keturunan al-Hakam, rakan sepermainan Abu Bakar Muhammad Yahya as-Suli, iaitu seorang drpd 2 pemain shatrani yg disegani dua beberapa ratus tahun dahulu. Moyang mereka sebenarnya lebih handal daripada Abu Bakar as-Suli, atau Abul al-Muzaffar tetapi disebabkan tidak pandai menonjol diri, namanya tenggelam.
Uj memberi kuliah panjang lebar kepada Um ketika dia masih muda remaja tentang keturunan al-Hakam yg mengembara ke serata dunia menyebarkan syiar Islam. Ada yg datang ke Tanah Melayu, beranak-cucu di sini dan mereka adalah zuriat kebanggaan itu kerana berjaya meneruskan tradisi keluarga menjadi pemain catur yg disegani.
Um tidak tahu bermain catur, dia hanya tahu main dam, Uj mengatakan bahawa pandai main dam ialah permulaan kpd catur. Uj menggilap bakat Um sahaja kerana adik-adik lain tidak sesuai dengan jiwa Uj menganggap Um ada bakat anugerah semula jadi. Berharap Um akan menggantikannya apabila dia mati nanti. Itu hak istimewa Uj sebagai ketua keluarga boleh ketepikan adik-adik yg lain.
Uj memberitahu Um bahawa catur merupakan sukan tertua di dunia selain memanah, walaupun tidak dihiraukan oleh Um, Uj terus memperkenalkan Um kepada dunia catur, dulu ada 3 versi permainan iaitu ashtapada, senet, dan petteia.
Ms 145 sejarah catur
Uj mahu nama keluarganya dilakar semula di papan catur sebaris dengan Gary Kasparov, Paul Keres atau Mir Sultan Khan. Dunia lebih kenal Boby Fischer atau Alexander Alekhine dan Anatoly Karpov sebagai juara catur abad lalu.
Um yg sudah dirasuk semangat kegemilangan bangun menggengam erat tangan Uj disaksikan oleh ibu mereka sebagai tanda taat setia untuk berjuang menjulang nama al-Hakam yg pernah menjadi juara catur terbaik dunia sebelum kurun ke-17.
Sebelum bermain catur, Uj menguji pengetahuan Um dalam permainan dam. m/s 146 tentang cara bermain catur, biji-biji catur seperti raja, permaisuri, kuda, paderi dan istana dll.
Uj memberi semangat dan kebanggaan kepada Um untuk terus menarik minat Um bermain catur. Uk berbisik bahawa Um tekun menelaah sebuah buku tebal dan besar tentang permainan catur yg dibeli dgn harga mahal dari luar negara. Uj tidak senang dengan bisikan bahawa Um mahu mengatasi kehandalan Uj.
Uj sudah bergelar IGM, Um baru 3 tahun lalu meraih gelaran NM, dengan pertolongan dan pengaruh Uj, UM mendapat IM, Uk menjadi batu api membakar perasaan Uj.
Uj memaksa Um mengadakan satu perlawanan terbuka di hadapan keluarga, tujuannya Cuma satu mahu memperlihatkan Um masih mentah dibandingkan dengan dia. Um terpaksa menerima cabaran Uj yg bertalu-talu, seluruh dunia menjadi ruwet(banyak cakap). Perlawanan jurulatih dengan pelatih, pemilik gelaran IGM dengan pemegang gelaran FM.
Sebagai pemegangn IGM, Uj yakin dapat menewaskan Um Cuma keajaiban sahaja yg memungkinkan Um menewaskannya. Ada ahli keluarga yg tidak senang dgn perlawanan ini, tidak perlu untuk Uj membuktikan apa-apa, perlawanan itu sekadar memalukan Um yg sudah pasti kalah tetapi Uj sukar dipujuk dan enggan mendengar nasihat.
Um bermula dgn buah catur putih tetapi ditepis oleh Uj bahawa putih itu miliknya, Um pakai buah catur hitam. 3 hari 3 malam mereka bermain, Um tahu memang Uj pemain yg hebat tetapi dalam permainan catur kadang-kadang pemain tidak bernama dapat menundukkan pemain pilihan.
Uj menjadi cemas, segala ilmu dan pengalaman yg dikumpul dipratikkan namun satu demi satu askar putihnya ditawan askar hitam milik Um. Um mengalih mat untuk meneguk minuman tiba-tiba ada sesuatu yg tidak kena, caturnya tadi ke kanan, tiba-tiba beralih ke kiri, Um cuba mengembalikan kedudukan buah catur ke kotak asal, Uj menuduh Um cuba menipu, Um pula menuduh Uj yg menipu sebab tidak ada orang berani mengalihkan buah catur. Um ke bilik air untuk membasuh muka, semasa kembali, Uj tidak ada di meja percaturan. Um berfikir keras untuk mencari jalan kemenangan.
Sebaik-baik Um duduk, sebotol asid yg terkuis kaki Um tumpah, Um meraung kesakitan, sesisi keluarga gempar.
Ibu yg melihat keadaan berasa tertekan dengan perbalahan adik-beradik kerana ibu tidak pernah mendidik anak-anak berkelahi dan bermusuh-musuhan untuk mendapatkan sesuatu. Ibu tidak tertanggung kesedihan yg terpendam diserang angin ahmar(stroke中风). Us, Uk, UI yang lain menafikan mereka yg bertanggungjawab meletakkan botol asid di bawah meja. Tuduh-menuduh makin menjadi-jadi, siapa yg takut kalah? Siapa yg mengkhianati siapa? Semua belum berjawab kerana pencarian bukti masih dalam penyelongkaran. Yang pasti sakit ibu kian tenat, ahli keluarga sudah berpecah-pecah, sebahagian berdiri di sebelah Uj, sebahagian di sebelah Um. Apakah ini suatu petanda buruk, permulaan bagi kejatuhan keluarga besar dan utuh itu? Inilah paling menakutkan, dan paling tidak diingini.

No comments:

Post a Comment