Tuesday, April 5, 2011

Bab 4: Seawal Kehadiran

Bab 4: Seawal Kehadiran

Menceritakan Hanani tiba di rumah baharunya di KL, dia kurang dapat menyesuaikan diri, Dia asyik diingatkan oleh Kak Finaz dan Abang Mazran bahawa dirinya sekarang ialah Nini bukan Nani. Pembantu rumah Mak cik Leha juga tak percaya Nani seiras Nini, Tengku Muzaffar tidak suka akan Nani berpendapat Nani akan berlakon pada mulanya dan kemudian berlagak dirinya Nini sebenar. Bekenaan dengan Tengku Makmur (ayah Murni) , abang Mazran akan memberitahu hal sebenarnya kepadanya kemudian. Hani ditinggalkan dalam bilik Murni, Hani teringat akan 5 buah terbitan Index Publications yang dicuri keluar daripada perpustakaan perlu dipulangkan segera tetapi dia tidak pasti lagi kepada siapa akan dihantarnya buku tersebut. Cikgu Zamin yang menjadi pilihan untuk Hani menghantar buku yang dicurinya, Hani imbas kembali pertemuannya dengan Nordin di tepi pagar buluh rumah Pak Long membongkar bahawa pencuri buku ialah penghuni asrama putera iaitu Lazim , Hamdion dan Teck Lee. Tiba-tiba Kak Finaz membuka pintu Hani dan memberitahu Datin Maziah sudah sedar dan mereka turun di bawah, Hani berjaya membawa watak Murni tanpa disedari oleh Datin Maziah, abang Mazran dan Kak Finaz berasa lega kerana Hani berjaya berlakon sebagai Murni tetapi abang Muzzafar berasa meluat. Apabila ditanya mengapa suara Hani lain, Hani memberitahu Datin kerana cuaca Tokyo berbeza daripada KL jadi suaranya turut berubah, dan mengatakan Nini dah besar oleh itu suara berubah, datin Maziah nampak percaya dan berharap Nini cepat dewasa supaya boleh mengambil lesen memandu dan Datin Maziah berjanji akan belikan jip baharu sama macam yang lalu sambil memeluk Nani, Nani terpegun.

Latar tempat: Hotel Universe( Nani diajar olehKak Finaz dan abang mazran pelbagai perkara antaranya makan dengan sudu dan garpu, menonton televisyen bersebelahan dengan Datin Maziah dan merengek kalau sesuatu yang kumahu tidak dipersetujui) Nani dan Nini ada banyak ketidaksamaan dalam keserupaan.

Di tepi pagar buluh rumah Pak Long : pertemuan Nordin dengan Hani, Nordin memberitahu bahawa pencuri buku perpustakaan sudah tertangkap, mereka ialah beberapa orang penghuni asrama putera iaitu Lazim, Hamidon dan Teck Lee.

Bilik Nini: sebuah katil besar, dua buah meja tulis, satu dilengkapi dengan peralatan komputer, sudut kanan dinding, gambar Tengku Murni, karektor kartun kesukaan ramai

Watak ; Mak cik Leha (pembantu rumah). Tengku Muzaffar (pelajar tahun akhir urusan undang-undang di UM, hampir sebaya dengan Hani), Tengku Makmur (ayah Murni), Lazim, Hamidon dan Teck Lee disahkan sebagai pencuri buku rujukan

No comments:

Post a Comment