Tuesday, April 5, 2011

Cerpen 3; Israk

SINOPSIS
Mikraj melihat Wah yg sudah tua tetapi langkahnya masih pantas dan teratur keluar dari Sungai Perak seperti seorang primadona(model). Mikraj dari Bukit Antarabangsa. Mikraj dan Adam baru sampai, mereka ikut Wah naik ke tangga rumah Wah, Adam pernah menyatakan hasrat membawa Wah tinggal di KL tetapi Wah menolak dengan pelbagai alasan. Gambaran ketidakselesaan terbayang pada wajah Israk. Dia menjodong, mujur dia membawa guitar yg dibeli di Buenos Aires penghibur ketika bosan. Siti Hawa menggeleng melihat telatah Israk. Israk dibesarkan di Perth tidak pernah ke rumah Wah. Kali pertama dia melihat Wah dari dekat.
Wah menjemput anak, mentua dan cucu ke dapur untuk makan buah-buahan yg dipungutnya. Mikraj mengintai Wah melalui langsir pintu bilik , Wah bersolat sebaik sahaja azan selesai berkumandang.Mikraj berteriak ketika melihat isi durian yg keemas-emasan. Siti Hawa berebut dengan Mikraj mendapatkan “kucing tidur”(durian). Israk langsung tidak sentuh. Tak bangga merasa buah percuma, matannya memperli keadaan sekeliling, hidungnya mengejek aroma buah-buahan di depannya.
Adam menghulurkan sepulur durian kepada Israk, bertambah muak Israk lalu menolak dengan baik kerana di depannya seorang wira keluarga, jadi Israk terpaksa berlakon. Adam menceritakan kisah dulu untuk menyedarkan Israk akan asal-usulnya, bagaimana buah dari kebun Wah yg menghantar Adam menjadi insan yg dominan, Adam bersyukur kepada Tuhan kerana menganugerahkan rezeki itu, kalau tidak, Adam akan bekerja di tapak binaan atau ladang kelapa sawit.
Israk menyatakan itu sudah menjadi sejarah tidak perlu diingati lagi, Adam mengatakan kalau bukan kerana sejarah mereka tidak akan hidup, contoh sejarah kemerdekaan negara, jika mereka tidak mengambil iktibar(pengajaran) drpdanya tentu mereka akan melakukan kesilapan yg sama.
Wah yg keluar dari bilik selepas sembahyang memberitahu bahawa dia mengutip buah itu semata-mata untuk Israk, Israk mneggeliat menepis tangan berbelulang itu.Mikraj memberhatikan sahaja.
Israk merungut ketika hanya dihidang cekodok sahaja, Mikraj menegur abangnya yg cerewet macam perempuan, disuruh Israk makan saja atau mati kebuluran. Israk berasa buang masa sahaja tinggal di situ. Mikraj marah akan sikap Israk kerana berlagak sungguh, belum sedarkan diri.
Israk cuba memasang TV hitam malang tiada apa-apa pada skrin, lalu meninggikan suaranya mengatakan TV pun rosak. Mikraj sudah hilang sabar bangun mengatakan bahawa Wah itu lebih tua drpd mereka lagipun Wah itu nenek mereka, tentu orang pandai seperti abangnya tahu akan tanggungjawab. Abangnya terlalu mengikut hati, atma(jiwa/nyawa), perasaan, jiwa, kalbu, garisah/garizah(naluri), naluri dan termasuk nafsu. Sepatutnya abangnya yg memandu hati bukan sebaliknya dikuasai oleh hati.
4 Oktober orang dari Majlis Daerah datang ke rumah Wah, ingin membeli rumahnya untuk dijadikan pusat pelancongan. Wah menolak kerana berpegang kepada amanah ibunya. Wah dibantu oleh Lebai Saleh dalam memberi alasan munasabah agar pihak tersebut tidak kecil hati
Semasa Wah muda, Lebai Saleh bertakhta di hatinya, tetapi mereka terpisah kerana Lebai Saleh melanjutkan pelajaran ke Mesir, apabila pulang, Lebai Saleh sudah beristeri dan beranak, Wah pula menjadi milik Firdaus Frank, anak buah Frank Swettenham.
Mikraj tersentak drpd lamunan ketika Wah mengacannya(mengacah), mereka bergurau, Wah ketawa Cuma 3 dekah, kata Wah ketawa lebih-lebih akan gelap hati(sukar untuk belajar). Israk yg melihat dari jendera tidak berputik (mengeluarkan /melahirkan)sekelumit(sedikit sahaja) pun perasaan cemburu.
Mikraj menanya Wah orang yg melintasi mereka, Wah memberitahu itu Man Bujal, kawan Mikraj ketika kecil dulu, sudah jadi doktor. Mikraj hairan melihat Man Bujal kurus kering menjadi doktor. Wah memberitahu Man Bujal menjadi doktor kepada dirinya sendiri, Israk pula menyampuk dari atas bahawa orang di kampung itu apabila impian terkubur, cari jalan belakang. Mikraj menyuruh Israk jaga mulutnya, ditegah oleh Wah disuruh jangan cari gaduh, Mikraj mengatakan bahawa abangnya sudah melampau
Israk merungut kerana makan jering tempoyak lagi, hati Wah terkedu mendengar kata Israk, dipandang al-Maidah di atas meja, itu yg menjadi makanan saban hari Wah, Israk sahaja tidak mengerti. Mikraj dan Israk berperang mulut, disuruh Israk makan rumput. Israk mengatakan bahawa dia menyesal tinggal di situ lalu meninggalkan dapur dan melepaskan geram pada langsir kuning raja Wah, dawai langsir terputus dan langsir menjilat lantai kayu merbau. Wah memandang Mikraj dan langsir bersilih ganti.
Mikraj menyuruh abangnya kebun sebelum menjadi ahli korporat, Israk enggan, Mikraj mengejek abangnya takut akan nyamuk, agas atau seram dengan nyanyian cengkerik dan menanyakan sebab abangnya terlalu berlagak akhir-akhir ini. Israk pula mengatakan adiknya itu menjaga tepi kain orang.
Mikraj kasihan melihat Wah yg diherdik, dihina, dikeji, disakiti oleh Israk, tujuan Mikraj membawa Israk balik kampung agar Israk dapat melihat sendiri kehidupan Wah, Wah memelihara Israk sejak dia berusia satu hari sehingga Israk dibawa lari oleh datuk “Perth”, sejak itu Israk tidak kenal Wah. Mikraj mahu abangnya belajar erti kepayahan, kekecewaan dan ketabahan seorang wanita, Wahlah orangnya, Kata Mikraj mulai menangis.
Perhubungan Mikraj dan Israk tidak lagi rapat sejak Mikraj memilih sastera, mereka seperti minyak dengan air. Mikraj mengajak Israk berkenalan dengan alam. Israk tidak suka dipaksa, baginya itu hanya membazirkan masa tidak seperti Mikraj boleh menulis puisi dengan melihat alam.Mereka bertikam lidah lagi ditegah oleh Wah.
Wah memberitahu bahawa dia tahu Israk tidak selesa tinggal di kampung, makan makanan tradisional, tinggal di rumah buruk, melihat pokok yg mencakar langit saja. Wah tahu Mikraj dan Israk tidak sehaluan tetapi pantang nenek moyang Wah bertekak di dalam rumah ini, kalau bergaduh, mereka akan segera mengambil air wuduk(air sembahyang) seperti bomba memadamkan api, kita juga bomba yg memadamkan syaitan yg dijadikan drpd api dengan air wuduk. Namun hati Wah tetap terluka dalam.
Waktu pagi, Israk belum mandi kerana bekalan air terputus, Mikraj menyuruh abangnya mandi di sungai. Israk cuba membuka pili air tetapi tiada air lalu dia bawa gayung dan sabun. Mikraj mencari abangnya di balik jabun(belukar, semak) Mikraj menjerit Wah, abang jatuh. Wah yg sedang merumput berlari ke arah sungai untuk menyelamatkan cucunya, pernah kakaknya terjatuh, selepas sehari, mayatnya ditemui. Tidak pernah orang mandi di situ, kalau hendak mandi di tebing sungai rumah Lebai Saleh, lebih cetek airnya.
Wah berhati-hati kerana sudah tua, Israk hanya berpaut pada tali sauh yg reput, Wah menghulurkan sebatang kayu, menggunakan sepenuh tenang menarik Israk naik, kaki Israk berdarah tercucuk duri. Wah pandang Israk, Israk tunduk malu, Wah menangis, Israk tidak. Wah mengusap kepala Israk, Israk menepis.
Rumah Wah riuh, Hawa menghidangkan makanan, Wah membasuh apa yg patut, Mikraj menolong. Hampir separuh hari Israk berkurung di dalam bilik, makan tidak, minum tidak, bersolat? Tuhan saja yang tahu.
Israk keluar dr bilik berbaju Melayu, semua orang memandangnnya, setiap gerak geri Israk diperhatikan. Israk bersuara, semua memasang telinga “ Wah, mana jering dan tempoyak?”


Watak:
Wah
-emak Adam
-alim kerana dilahirkan dalam kalangan orang-orang alim
-tinggal di Kampung Sayong
-wanita yang tabah dan cekal
kandungan Wah sembilan bulan 3 hari, suaminya meninggal dunia, diibaratkan seperti Siti Maryam atau Siti Hajar
Adam
-anak tunggal Wah

Siti Hawa
-menantu Wah

Mikraj
-dari Bukit Antarabangsa
-anak Adam dan Siti Hawa
-cucu perempuan Wah

Israk
-dibesarkan di Perth
-mendapat pengajian dalam bidang korporat
-cucu lelaki Wah

Latar masa:
4 Oktober
-orang dari Majlis Daerah datang ke rumah Wah, mereka ingin membeli rumah Wah untuk dijadikan pusat pelancongan

Latar tempat:
Rumah Wah
-rumah yang terletak di Kampung Sayong, sudah uzur tetapi berjaya menangkis panas El Nino serta La Nina, rumah yg menyimpan sejuta rahsia hati Wah

No comments:

Post a Comment