Tuesday, December 8, 2015

Novel Songket Bebenang Emas : Bab 4 : Dibuai Kenangan Indah

Bab 4: Dibuai Kenangan Indah
                Cerita bermula dengan Dahlia mengenang masa silam. Setelah menyelimutkan tuala ke tubuh Anggerik, dia cepat menyelesaikan sedikit kerja rumah, beberapa kerja sekolah yang tertangguh dan membantu Melati menyelesaikan latihan Matematik. Anggerik mula menangis, Dahlia terpaksa merebahkan tubuhnya di sisi adiknya. Apabila adiknya tidur nyenyak, bolehlah dia menyelesaikan kerja yang tertangguh.
            Esok, hari Ahad, dia terpaksa ke sekolah, siapa yang akan menjaga Anggerik? Tiba-tiba Dahlia teringat pantun yang diungkapkan Azhari ketika menghantarnya pulang Khamis lalu. Dahlia tidak mengerti pantun yang diungkapkan oleh Azhari. Apa yang dinyatakan oleh Azhari bukan gurauan. Dahlia meminta Azhari memberikannya sedikit masa untuk membaiki diri sendiri dan keluarganya dulu. Lia meminta Azhari menurunkannya di tepi jalan, biarpun dia terpaksa berjalan lagi 3 kilometer setengah agar tidak menimbulkan pelbagai cerita. Azhari pula memutarkan stereng ke kanan lalu memasuki Kampung Parit Haji Rais, Lia menjerit meminta kereta diberhentikan.
            Dahlia terdengar namanya dilaung, matanya dibuka, rupa-rupanya dia bermimpi, yang memanggilnya ialah abahnya Embong. Embong menyuruh Lia balik ke sekolah, hal Anggerik akan diuruskannya. Embong tidak menjawab apabila Lia menanyakan bagaimana abahnya hendak bekerja jika menjaga Anggerik? Lia memberitahu bahawa dia akan meminta izin untuk keluar asrama sekejap untuk melihat ibunya di hospital.
            Embong duduk di tangan sambil merokok, sambil memikirkan nasibnya. 30 meter di depan rumah mentuanya (hidup bersendirian). Saleha ingin tahu apa yang difikirkan oleh suaminya. Embong mengeluh kerana emak Saleha masih tidak suka akan mereka. Saleha menyuruh Embong bersabar kerana mereka hidup susah, tidak seperti anaknya yang lain berkereta besar, selalu membawa Nek Kiah makan angin, memberikannya wang. Saleha berharap anak mereka akan berjaya mungkin sifat ibunya akan berubah. Embong memang berkecil hati terhadap ibu Saleha tetapi disebabkan Nek Kiah orang tua, dia tidak kisah cuma berasa kasihan terhadap anak-anaknya yang tidak dianggap sebagai cucu oleh Nek Kiah. Embong dan Saleha berharap Dahlia dapat masuk universiti, Bakar lebih suka bermain daripada belajar, Mawar ada harapan. Saleha memberitahu Embong bahawa dia terasa ada bayang-bayang mengejarnya, telinganya mendengar suara yagn pelik-pelik, bukan suara orang. Embong menerangkan bahawa mungkin perasaan sahaja atau disebabkan Saleha letih menorah. Saleha mengatakan bahawa pokok getah dihadapnya sejak kecil hingga sekarang, dia tidak berasa letih menorah.
            Dahlia tiba-tiba ada di belakang Embong dan menanyakan Embong tentang keadaan ibunya. Embong memberitahu bahawa doktor tidak tahu apa penyakit ibunya cuma mengatakan fikiran Saleha runsing. Dahlia ingin tahu sama ada doktor ada menyatakan bahawa ibu mereka dibuat orang. Embong menyuruh Dahlia jangan berfikir benda yang tidak baik lagipun doktor tidak percaya perkara seperti itu. Embong tidak menceritakan keadaan sebenar isterinya yang menjerit, meraung dan menunduk di bilik kurungan agar Dahlia tidak bertambah risau dan dapat menumpukan perhatian terhadap pelajaran.
            Dahlia ingin tahu sama ada bapanya akan memetik kelapa sawit , Embong memberitahu bahawa Haji Sulaiman ada meminta Embong memetik kelapa sawit di kebunnya di kampung sebelah, tetapi agak sukar memandangkan dia perlu menjaga Anggerik. Dahlia mencadangkan Anggerik dihantar ke rumah Nek Kiah tetapi Embong menggeleng, cadangan itu juga disuarakan oleh Haji Sulaiman dan Tauke Lim . Embong tahu apa reaksi mak mentuannya tambahan pula Embong tidak mahu anak-anaknya semakin membenci nenek mereka. Embong mengatakan bahawa jika Nek Kiah tahu akan masalah mereka, tidak perlu cakap tentu Nek Kiah akan datang. Oleh itu, Embong memberitahu bahawa dia akan uruskan segalanya.
            Ketika itu juga terlihat susuk badan manusia yang semakin mendekati rumah, Embong segera membetulkan kain sarungnya yang terlondeh dan bersedia untuk menghadapi kemungkinan. Rupa-rupanya adik Dahlia, Bakar. Bakar segera mencedok air di tempayan untuk mencuci kaki. Embong menegur Bakar sudah 3 hari tidak balik ke rumah, Bakar selamba sahaja sehingga Embong menempelak, Abu Bakar terkejut, Dahlia menyepi, tidak mahu menyampuk. Embong memarahi Bakar yang sudah melampau, mendapat pangkat 3 dalam SPM, tidak berhajat untuk mengulang SPM tetapi rela menjadi gelandangan. Sebelum Embong sampai ke bawah, Abu Bakar sudah bergegas membawa diri, berlari ke arah yang becak.

            

No comments:

Post a Comment