Wednesday, December 9, 2015

Novel Songket Bebenang Emas; Bab 6: Ditelan Arus Deras

Novel Songket Bebenang Emas
Bab 6: Ditelan Arus Deras
           
            Cerita bermula dengan Dahlia melihat kanak-kanak mandi sungai di depan rumah Dahlia dalam jarak 45m. dahlia mengingati masa silam, di tebing inilah dia sering bermain laying-layang tanpa memikirkan erti kemiskinan.
            Dahlia mengutip ranting yagn bertaburan di halaman dan diletakkan di belakang rumah sambil membandingkan kebahagiaan kanak-kanak di sana dengan dirinya. Dahlia terduduk memikirkan nasib diri. Dahlia bertanya kepada bapanya sama ada tahu bahawa ibu sudah dihantar ke Hospital Permai apabila tiba di rumah kira-kira 2 jam tadi. Embong melopong sambil memandang Haji Sulaiman. Haji Sulaiman menerangkan bahawa ketika dia ke bandar, dia singgah di hospital, doktor meminta izin untuk menghantar Saleha ke Johor Bahru. Haji Sulaiman memberikan keizinan walaupun dia tahu dia tidak berhak untuk berbuat begitu tetapi memikirkan keadaan Saleha, Haji Sulaiman mengizinkannya. Embong terkilan tetapi kemarahannya mereda kerana urusan isterinya sudah diserahkan kepada Haji Sulaiman. Embong mempersoalkan nasib diri dan anak-anaknya yang tidak pernah senang, apakah kesalahannya? Mengapa isteri menjadi begitu, dia tidak pernah dengki, tidak pernah aniaya orang. Haji Sulaiman meminta Embong bersabar kerana Tuhan menguji manusia dengan pelbagai cara.
            Dahlia terdengar ibunya menyuruh dia memasak nasi, apabila dia pandang ke dapur, tiada sesiapa, begitu juga ibunya meminta dia memotong kayu, cabut pokok ubi, tiada sesiapa, Cuma suara-suara silam. Melati menjerit dari tingkap tengah menanya Lia sama ada Anggerik sudah tidur, Lia mengangguk. Dia sedar tidak menguntungkan sesiapa jika dia hanya melayan perasaan lalu cepat melangkah masuk rumah, banyak kerja sekolah belum disiapkan.
            Nama Lia dipanggil, dia menoleh ke arah kiri, Nek Kiah menuju ke arahnya dan bertanyakan bapa Dahlia. Dahlia memberitahu bahawa bapanya ke kebun Haji Sulaiman. Nek Kiah memijak tangga untuk ke perut rumah, Lia mengekori dari belakang. Nek Kiah memberitahu bahawa ketika dia di balai raya, semua orang bercerita tentang emak Dahlia yang dimasukkan ke rumah orang gila. Nek Kiah berasa geram dan malu. Nek Kiah berpendapat ibu Dahlia gila kerana rumah Dahlia penuh dengan syaitan. Nek Kiah segera mengeluarkan kapur lalu menggores pintu dengan tanda campur supaya hantu tidak masuk ke rumah. Melihat perlakuan neneknya, Lia mengucap kalimah syahadah beberapa kali kerana padanya segalanya ketentuan Tuhan bukan disebabkan hantu atau syaitan. Melati bertanya kepada Dahlia sama ada apa yang dikatakan oleh Nek Kiah itu benar, Dahlia menafikannya. Ketika itu, Anggerik menangis dengan kuat. Dahlia mendukung Anggerik, dirasai dahi, lengan, kakinya panas, hendak dibawa ke klinik di Pekan Parit Raja, rawatan hanya ada pada waktu pagi, klinik yang ada hanya klinik swasta dengan bayaran yang tidak sedikit. Sebelum pulang, Nek Kiah berpesan tidak memadamkan kapur yang dilukiskannya, kalau tidak senjaga hendak panggil hantu .

            Tiba-tiba terdengar jeritan di tebing bahawa Said hilang dalam sungai. Dahlia bergegas ke tebing, 3 orang kanak-kanak berusia 10-12 tahun menuding ke perut sungai, tadi tidak ada kanak-kanak mandi di situ, Dahlia tidak tahu masa kanak-kanak ini mandi si sungai. Setelah memastikan Said anak Mak Aton yang hilang, Dahlia menyerahkan Anggerik kepada Melati dan menanyakan tempat Said tenggelam. Tanpa berlengah, Dahlia segera terjun ke dalam sungai walaupun sudah lama dia tidak berenang, arus sungai deras, Dahlia meraba-raba untuk mencari Said, air pekat dengan sampah sarap menyebabkan pandangan di dalam sungai begitu gelap. Dahlia muncul untuk menarik nafas kemudian menyelam lagi. Dahlia muncul lagi, Melati menanyakan Said, Dahlia menggeleng, kemudian menyelam lagi. Terdapat sekumpulan kanak-kanak tiba di tempat itu, mereka terjun untuk sama-sama mencari Said. Dahlia yang keletihan menuju ke tepi. Dahlia memegang kayu tangga tempat keluarganya mandi jika air paip tiada. Keletihannya tidak terbendung, jika boleh dia mahu mencari Said tetapi kekuatannya sudah mencair. Kakinya masih memijak dasar sungai yang berselut, dia mahu naik tetapi kurang berdaya. Ada sesuatu di bawah, keras tetapi agak berlainan. Dahlia menyelam dan memegang benda itu lalu diangkat, rupa-rupanya Said. Orang di tebing menjerit nama Said lalu meluru ke arahnya, seorang anak muda yang lalu di situ segera turun dari motosikal lalu menuju ke arah Dahlia. Pemua itu mengangkat Said dan dibawa ke tebing. Said dikeliling ramai. Anak muda yang bukan penduduk kampung itu segera memeriksa dada Said, tiada dengupan jantung lalu kaki Said diangkat agar air yang penuh di perut Said keluar. Segalanya tidak berhasil, orang semakin ramai. Nek Kiah menuju ke arah itu dan mencadangkan Said di bawa keliling rumah 7 kali, Said dikatakan akan sedar. Tanpa berlengah, anak muda itu segera mengangkat Said di belakangnya dengan kaki Said ke atas mengeliling rumah. Dahlia masih di perut sungai, dia tidak ternampak apa-apa kecuali mendung di langit begitu kelam dan hitam pekat.

No comments:

Post a Comment